polisaoc24.pl - porównywarka ubezpieczeń OC/AC.
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Polityka Cookies    OK

Wyliczenie składki zajmie ci tylko 5 minut!

Oblicz moje OC/AC teraz
tanie oc warszawa

Samochód z LPG? Oto co musisz wiedzieć o tym.

date_range 08:08:2018 label_outline Porady

samochod-z-lpg-oto-co-musisz-wiedziec-o-tym

Polska Organizacja Gazu Płynnego podaje dane, że polskimi drogami porusz się 3 miliony aut z instalacją LPG. Jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów na obniżenie kosztów paliwa. Mimo to jest jednak nie mało przeciwników takiego rozwiązania. Spróbujmy wyjaśnić wady i zalety jazdy na gazie.

Generacje systemów LPG.

W tej chwili istnieje już V generacji LPG.

  • instalacje I generacji – są to najprostsze rozwiązania, które nie mają elementów elektronicznych i są najmniej precyzyjnym i ekonomicznym rozwiązaniem;
  • instalacja II generacji mają już moduł elektroniczny, ale nie zaleca się stosowania ich w nowoczesnych silnikach. Tę instalacje są montowane w silnikach z jednopunktowym wtryskiem i wielopunktowym wtryskiem benzyny z katalizatorem i sondą lambda;
  • III generacja – najrzadszej spotykany typ instalacji gazowych. Przeznaczone one dla samochodów z wielopunktowym wtryskiem benzyny.
  • instalacje IV generacji – są najczęściej stosowanymi systemami LPG. Jest to tak zwana sekwencja. Systemy te zasilają silnik gazem w fazie lotnej i charakteryzują się bezawaryjną pracą silnika. Wymagają jednak paliwa wysokiej jakości.
  • instalacja V generacji zasila silnik gazem w fazie ciekłej. Przy prawidłowym montażu i wykorzystaniu paliwa wysokiej jakości samochód nie ma spadku mocy i zwiększenia zużycia paliwa. Natomiast tankowanie paliwem złej jakości spowoduje więcej szkody niż korzyści.

Od jakości montaży zależy, jaki będzie efekt jazdy na gazie (spalanie, moc i td). Natomiast bardzo ważnym jest dobór odpowiedniej instalacji do typu i modelu auta. Nie warto oszczędzać na podzespołach, bo to przełoży się na jakość jazdy i żywotność silnika.

Cena instalacji LPG w samochodzie.

Ceny instalacji I oraz II generacji są dużo niższe, natomiast nie dają w pełni tego efektu, którego oczekujemy od jazdy na gazie. Instalacje I generacji zamontujemy za kwotę w granicach 1000-1200 złotych. II generacja będzie kosztować 1500-2000 zł. Najpopularniejsze instalacje IV generacji kosztują w granicach 2500 do nawet 6000 złotych. Ceny instalacji LPG V generacji zaczynają się od 4000 złotych.

Wady i zalety instalacji LPG.

Zalety:

  • oszczędność – im więcej kilometrów przejeżdżasz, tym więcej zaoszczędzasz
  • wydłużony dystans jazdy bez tankowania, dzięki możliwości przełączania między gazem a benzyną;
  • płynniejsza praca silnika.

Wady:

  • spore jednorazowe koszty instalacji (które jednak zwracają się po przejechaniu 20 tys. km.);
  • konieczność wydzielenia w samochodzie miejsca na zbiornik gazu;
  • auto na gazie spala się 15-20% paliwa więcej, niż benzyny, więc może się okazać, że trzeba będzie tankować częściej;
  • trzeba być przygotowanym na droższe OC.

Czy jazda na LPG się opłaca? Zgodnie z panującym przekonaniem – tak. Przed podjęciem decyzjo o zamontowaniu gazu w samochodzie. Oblicz czy to będzie się opłacać w twojej sytuacji. Wiesz już, ile kosztuje montaż LPG, jakie będzie spalanie oraz jakie odległości będziesz pokonywać. Cena gazu dziś jest w granicach 2,19-2,39 zł.

Co z ubezpieczeniem OC?

Ubezpieczyciele zakładają, że na montaż gazu w aucie decydują się ludzie, którzy pokonują duże odległości. Im większą liczbę kilometrów pokonuje kierowca, tym wyższe ryzyko spowodowania wypadku, stąd wynika wyższa stawka OC.

Czy instalacja LPG jest bezpieczna?

Mimo to, że tak duża ilość samochodów, zasilanych gazem porusza się polskimi drogami, przeciwników, twierdzących, że to jest cykająca bomba, też jest nie mało.
Wyjaśniamy to. Gaz w samochodzie tankowany jest do specjalnych butli, które są o wiele mocniejsze niż tradycyjne zbiorniki na benzynę. Potwierdzeniem tego może być eksperyment przeprowadzony przez Przemysłowy Instytut Motoryzacji. Specjaliści przeprowadzili tam test dwóch aut napędzanych LPG. W czasie zderzenia silniki obu samochodów były uruchomione i pracowały na gazie. Okazało się, że nawet w momencie zderzenia instalacja gazowa nie stanowi dodatkowego zagrożenia dla osób znajdujących się w aucie. Zastosowanie automatycznych zabezpieczeń odcina w takim przypadku dopływ LPG tak, aby nie doszło do wycieku gazu.

Polecamy równierz:

Kupiłeś używany samochód? Co z ubezpieczeniem OC?

Ubezpieczenie OC dla “anglika”. Ile kosztuje?

Co musisz wiedzieć o ubezpieczeniach OC?